Παρασκευή, 14 Σεπτεμβρίου 2012

"1922" (1978)





Σκηνοθεσία-Σενάριο: Νίκος Κούνδουρος
Ηθοποιοί:  Antigoni Amanitou, Zaharias Rohas and Nikos Kapios

Πρώτη προβολή: 1978

Διάρκεια Ταινίας: 135’



Περιγραφή:

Επετειακή προβολή για τη συμπλήρωση 90 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Βασισμένη στο βιβλίο του Ηλία Βενέζη "Το νούμερο 31328", η ταινία αφηγείται, μέσα από την τραγωδία τριών προσώπων, τη Μικρασιατική Καταστροφή και τη μαρτυρική πορεία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας που συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν στον θάνατο από τα στρατεύματα του Κεμάλ και τις ένοπλες ομάδες Μουσουλμάνων. Η δασκάλα γυναίκα ενός εμπόρου και ένας δεκαεφτάχρονος προσπαθούν να επιβιώσουν, ακολουθώντας τη φάλαγγα των αιχμαλώτων στα βάθη της Μικράς Ασίας. Η δασκάλα θα δολοφονηθεί από Τούρκο, η γυναίκα του εμπόρου θα χάσει τα λογικά της και μόνον ο νεαρός θα καταφέρει να σωθεί. Για λόγους διπλωματικούς και πολιτικούς, η προβολή της ταινίας υπήρξε απαγορευμένη μέχρι το 1982.

Βραβευμένη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (1978) με έξι βραβεία (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α΄ Ανδρικού Ρόλου, Α΄ Γυναικείου Ρόλου, Φωτογραφίας, Σκηνογραφίας) και στο Φεστιβάλ Κέιπ Τάουν (1982) με δύο βραβεία (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας).

"Παιδιά είμαστε τότε ... Οι Μικρασιάτες θυμούνται" (1999)




Σκηνοθεσία-Σενάριο: Πλούταρχου Καϊτατζή

Πρώτη προβολή: 1999



Περιγραφή:

Επετειακή προβολή για τη συμπλήρωση 90 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Μαγνητοσκοπημένα αποσπάσματα από μαρτυρίες Μικρασιατών προσφύγων πρώτης γενιάς. Η καταγραφή των μαρτυριών έγινε σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, αποκλειστικώς από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, στα χρόνια 1997-98. Τα θέματα που αναπτύσσουν οι πρόσφυγες είναι η ζωή τους κατά την περίοδο 1912-19, οι σχέσεις τους με τους Τούρκους συντοπίτες τους, η φυγή και τα πρώτα χρόνια της εγκατάστασής τους στην Ελλάδα.
Το ντοκιμαντέρ ―παρουσιάστηκε σε πρώτη προβολή στις 14 Σεπτεμβρίου 1999, ημερομηνία που συνέπιπτε με την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Μικρασιατικού Ελληνισμού― προβάλλεται με αφορμή την 90ή επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής,τιμώντας εκ παραλλήλου και τη μνήμη του ευαίσθητου δημιουργού του Πλούταρχου Καϊτατζή (1939-2000).