Παρασκευή, 30 Μαρτίου 2012

"Blade Runner" (1982)




Σκηνοθεσία: Ridley Scott

Σενάριο: Hampton Fancher, David Webb Peoples

Εμπνευσμένο από το βιβλίο του Philip K Dick “Do Androids Dream of Electric Sheep?”

Παίζουν Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Edward James Olmos

Διάρκεια 112'



Σε μια cyberpunk δυστοπία του μέλοντος ο Ρικ Ντέκαρντ αναλαμβάνει αποστολή να σκοτώσει κάποια ανδροειδή που επέστρεψαν στην Γη από το διάστημα. Το έγκλημά τους είναι ότι θέλουν να γίνουν άνθρωποι.

Ένα φιλμ νουάρ επιστημονικής φαντασίας βασισμένο σε βιβλίο ενός πολυβραβεβμένου συγραφέα με δεκάδες ταινίες να έχουν βασιστεί στα βιβλία του. Μια κλασική ταινία που αξίζει κάποιος να δει.



Περισσότερα για την ταινία μπορείτε να βρείτε στη σελίδα http://www.imdb.com/title/tt0083658/
Μετά την ταινία θα ακολουθήσει συζήτηση για τα βιβλία του Philip Dick.



Που και πότε;
Την Παρασκευή 30 Μαρτίου, στο Αμφιθέατρο 437, στις 18:00.

ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Παρασκευή, 23 Μαρτίου 2012

''The Hours'' (2002)

 

 


 

Σκηνοθεσία: Stephen Daldry

Ηθοποιοί: Meryl Streep, Nicole Kidman and Julianne Moore


Πρώτη προβολή: 18 Δεκεμβρίου 2002


Διάρκεια Ταινίας: 114’

 

 

 

 

 

Περιγραφή:

Aποτίοντας φόρο τιμής στο έργο και τη ζωή της γυναίκας που άλλαξε τον ρου της αγγλικής πεζογραφίας, της Βιρτζίνιας Γουλφ, ο βραβευμένος με Πούλιτζερ μυθιστοριογράφος Μάικλ Κάνινγχαμ περνά στη ζωή δύο Αμερικανίδων, οι οποίες επιδιώκουν απεγνωσμένα τη νοηματοδότηση της ζωής τους, αλλά και παράλληλα την ικανοποίηση των προσφιλών τους προσώπων. Το 1923 στη βρετανική επαρχία η Βιρτζίνια Γουλφ (Nicole Kidman) αρχίζει τη συγγραφή του μυθιστορήματός της ''Η κα Ντάλογουεη'', καταφεύγοντας στον κόσμο που περιγράφει στο χαρτί, προσπαθώντας όμως παράλληλα να παλέψει με την κατάθλιψη και τις αυτοκτονικές της τάσεις, καθώς και με τα κενά αδράνειας σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον όπου ασφυκτιά, λαχταρώντας την πολύβουη πρωτεύουσα.
Στη μεταπολεμική Καλιφόρνια της δεκαετίας του 1950, η κατ' επίφαση ήσυχη και ευτυχισμένη Λόρα Μπράουν (Julianne Moore), έγκυος στο δεύτερο παιδί της, ζει το ''αμερικανικό όνειρο''. Έχει ξεκινήσει την ανάγνωση του βιβλίου ''Η Κα Ντάλογουεη'', ενώ παράλληλα ετοιμάζει με το μικρό της να γιορτάσει τα γενέθλια του άντρα της. Μια σειρά γεγονότων και σκέψεων που χρωματίζονται από την ανάγνωση του βιβλίου θα πυροδοτήσουν αλλαγές στη φαινομενικά αρμονική ζωή της.
Τέλος, στη Νέα Υόρκη των αρχών της νέας χιλιετίας, μια εκδότρια, η Κλαρίσσα Βον (Meryl Streep), συζώντας με τη σύντροφό της Σάλι και την κόρη της και κρυφά ερωτευμένη με τον παλιό της συμφοιτητή Ρίτσαρντ, ενσαρκώνει τη σύγχρονη εκδοχή της ηρωίδας του βιβλίου της Γουλφ. Ανατρέχοντας σε μνήμες, πρόσωπα και εντυπώσεις, ετοιμάζει γιορτή για την απονομή ποιητικού βραβείου στον φίλο της, ο οποίος, βυθισμένος μέσα στις νευρώσεις και την παραφροσύνη του, αποτελέσματα ενός συσσωρευτικά πνιγηρού άχθους αδιεξόδων και ερωτηματικών, χάνει τη μάχη με το AIDS.

Τρίτη, 20 Μαρτίου 2012

Εκδήλωση για το φως στον ελληνικό κινηματογράφο

 

 

 

Προσεγγίζονται η ιστορία και η τεχνολογική εξέλιξη του ελληνικού κινηματογράφου μέσα από τη διεύθυνση φωτογραφίας, προβάλλοντας ταυτόχρονα σε οικουμενικότερο επίπεδο τις σύγχρονες προσεγγίσεις από διάφορες σχολές εθνικών κινηματογραφιών. Εκφράζεται προβληματισμός για μια καθυστερημένη έλευση της νεωτερικότητας στον χώρο της ελληνικής παραγωγής, καθώς και για την έλλειψη εικαστικότητας σε μεγάλο ποσοστό ταινιών από διάφορες ιστορικές περιόδους. Τέλος, προσδιορίζονται οι ταινίες και οι δημιουργοί με στοιχεία ελληνικότητας, καθώς και οι δημιουργικές απόπειρες για προσωπικό-ποιητικό κινηματογράφο, που τοποθετείται στο ευρύτερο πλαίσιο της οικουμενικότητας της γλώσσας του κινηματογράφου.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα παρουσιαστεί το βιβλίο του Δημήτρη Θεοδωρόπουλου «Το φως στον ελληνικό κινηματογράφο» (Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα 2009) από τον ίδιον. Θα προβληθούν οι μικρού μήκους ταινίες «Το πατάρι» και «Κινητά στοιχεία» (μοιράστηκαν το βραβείο φωτογραφίας στο τελευταίο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας), καθώς και μικρό απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους "Aphrodite's Child", σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Θεοδωρόπουλου.

Ο Δημήτρης Θεοδωρόπουλος είναι διευθυντής φωτογραφίας, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Κινηματογράφο (με υποτροφία Fulbright) στο Center for Advanced Film & TV Studies του American Film Institute (MFA-Cinematography).

Παρασκευή, 16 Μαρτίου 2012

"Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι" (1988)

 

 


 

Σκηνοθεσία: Philip Kaufman

Ηθοποιοί: Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche and Lena Olin


Πρώτη προβολή: 5 Φεβρουαρίου 1988


Διάρκεια Ταινίας: 171’

 

 

 

 

 

Περιγραφή:

Στην Πράγα του 1968, λίγο πριν από την εισβολή των Ρώσων στην Τσεχοσλοβακία, ο Τόμας, χειρουργός, λάτρης του γυναικείου φύλου και αμετανόητος εργένης, γεύεται τη γλυκιά ελαφρότητα του είναι, αδιαφορώντας για καταστάσεις όπως η δέσμευση και ο κομουνισμός. Συνοδοιπόρος στη ζωή και στα πιστεύω του είναι η φίλη και ερωμένη του Σαμπίνα, ζωγράφος στο επάγγελμα, η οποία αρνείται να δεθεί με ανθρώπους, πράγματα και καταστάσεις, ενώ απεχθάνεται το κιτς. Η ζωή του θα πάρει άλλην τροπή μετά από τη γνωριμία του με την Τερέζα, σερβιτόρα αρχικά και φωτογράφο στη συνέχεια σε επαρχιακή πόλη της Τσεχοσλοβακίας, η οποία φθάνει στην Πράγα για να εγκατασταθεί εκεί, αλλά και να μπει επίσης στη ζωή του Τόμας.
Η ταινία, σε σκηνοθεσία του Philip Kaufman, βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα (1984) του Τσέχου μυθιστοριογράφου, ποιητή και δραματουργού Milan Kundera (γ. 1929), το οποίο έχει μεταφραστεί το 2007 από την Κατερίνα Δασκαλάκη και στην ελληνική γλώσσα (Εκδόσεις Βιβλιοπωλείου της Εστίας).

Παρασκευή, 9 Μαρτίου 2012

"Έγκλημα και Τιμωρία'' (2002)

 

 


 

Σκηνοθεσία: Menahem Golan

Ηθοποιοί: Crispin Glover, Vanessa Redgrave and John Hurt


Πρώτη προβολή: Φεβρουάριο 2002


Διάρκεια Ταινίας: 126’

 

 

 

 

 

Περιγραφή:

Ένας εξαθλιωμένος πρώην φοιτητής, ο Ρασκόλνικοφ, καταστρώνει κι εκτελεί σχέδιο δολοφονίας μιας μισητής τοκογλύφου, με σκοπό να καρπωθεί τα χρήματά της και ταυτόχρονα να απαλλάξει τον κόσμο από την παρασιτική ύπαρξή της. Ο Ρασκόλνικoφ, που έγινε δολοφόνος διαμαρτυρόμενος για την κοινωνική αδικία και καταγγέλλοντάς την, προβληματίζεται αν είναι ο ίδιος εγκληματίας, τη στιγμή που όσοι κάνουν πολέμους ευθύνονται για εκατομμύρια θανάτους σε όλον τον κόσμο...
Οι ήρωες του έργου (ο δαιμονικός Ρασκόλνικοφ, ο τραγικός Μαρμελάντοφ, η μαρτυρική Σόνια, η βασανισμένη Πουλχερία Αλεξάντροφνα, ο σατανικός Πορφύρης Πετρόβιτς, η υπέροχη Ντούνια Ρομάνοφνα, ο λάγνος Σβιντριγκάιλοφ), αιώνιοι ανθρώπινοι τύποι, στέκονται είτε έξαλλοι είτε θλιμμένοι είτε σαρκαστικοί, χωρίς να μας εγκαταλείπει ποτέ η παρουσία τους. Ξεκινώντας από ένα έγκλημα για το οποίο υπεύθυνη είναι η ίδια η κοινωνία, ο Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι (1821-1881), στο πρόσωπο του θύτη, που είναι και θύμα, προβάλλει την υπαρξιακή του αγωνία σε έναν κόσμο ζοφερό. Η ψυχολογική ανάλυση του ήρωα δίνει στο έργο βάθος, ενώ ο προβληματισμός του το καθιστά διαχρονικό. Θεωρείται από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και διδάσκεται σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές ψυχολογίας.
Η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί σύγχρονη κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος, το οποίο δημοσιευόταν σε συνέχειες στην εφημερίδα "Ρωσικός Αγγελιαφόρος" το 1866. Στην ελληνική γλώσσα το μυθιστόρημα αυτό το μετέφρασε από το πρωτότυπο (υπάρχουν και μεταφράσεις από την... ελληνική γλώσσα!), όπως και κάποια άλλα ακόμα έργα του Ντοστογιέφσκι, ο λογοτέχνης Άρης Αλεξάνδρου (φιλολογικό ψευδώνυμο του γεννημένου στην Αγία Πετρούπολη Αριστοτέλη Βασιλειάδη, 1922-1978) για τις Εκδόσεις Γκοβόστη το 1951.

Δευτέρα, 5 Μαρτίου 2012

''Χιροσίμα, αγάπη μου'' (1959).

 

 


 

Σκηνοθεσία: Alain Resnais

Ηθοποιοί: Emmanuelle Riva, Eiji Okada and Stella Dassas


Πρώτη προβολή: 8 Νοεμβρίου 1935


Διάρκεια Ταινίας: 96’

 

 

 

 

 

Περιγραφή:

Στα πρώτα χρόνια της μεταπολεμικής περιόδου ένας Ιάπωνας και μια Γαλλίδα γνωρίζονται στη διάρκεια ταξιδιού της τελευταίας στην Ιαπωνία και ερωτεύονται. Ξεκινά έτσι οδοιπορικό μνήμης μεταξύ των εραστών, με αποτέλεσμα η φιλμική γλώσσα να χαρακτηρίζεται από έντονα ελλειπτικό λόγο, ενώ συνήθη είναι τα αφηγηματικά χάσματα που προκαλεί η διαδικασία ανάκλησης του παρελθόντος. Η ιστορική και πολιτισμική μνήμη, λοιπόν, βρίσκεται στο επίκεντρο της ταινίας του Ρενέ, με φορείς τους δύο πρωταγωνιστές που, μέσα από τις βιωμένες προσωπικές τους εμπειρίες -διαμεσολαβημένες φυσικά στο περιβάλλον του Β' Παγκοσμίου Πολέμου-, ανάγουν το μερικό των ομάδων εθνικής τους μνήμης σε παγκόσμια κληρονομιά. Οχήματα που οδηγούν την πλοκή στην εξέλιξη είναι ο έρωτας και η ανάγκη επικοινωνίας του τραύματος, σκηνοθετημένα με έντομα ντοκιμαντερίστικο ύφος.
Για την ταινία και τον σκηνοθέτη θα μιλήσει ο Ανδρέας Ταρνανάς, συγγραφέας βιβλίου για τον Alain Resnais.
Η μονογραφία του Ανδρέα Ταρνανά για τον Αλέν Ρενέ εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1986 από τις εκδόσεις Αιγόκερως στα πλαίσια της σειράς "Κινηματογραφικό Αρχείο". Ακολούθησε το 2006 δεύτερη, αναθεωρημένη έκδοση για τη σειρά "Κινηματογράφος - Σκηνοθέτες". Η δεύτερη έκδοση περιλαμβάνει και τη μονογραφία του Ταρνανά για τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Ουσιαστικά αφορά τη ζωή και το έργο -με ανάλυση όλων των ταινιών- των δύο σκηνοθετών.

Παρασκευή, 2 Μαρτίου 2012

"Trainspotting" (1996)

 

 


 

Σκηνοθεσία: Danny Boyle

Ηθοποιοί: Ewan McGregor, Ewen Bremner and Jonny Lee Miller

Πρώτη προβολή: 23 Φεβρουαρίου 1996


Διάρκεια Ταινίας: 94’

 

 

 

 

 

Περιγραφή:

Ο Mark Renton, νεαρός ηρωινομανής, προσπαθεί να κατανικήσει τον εθισμό του. Όμως το μίζερο σκωτσέζικο περιβάλλον και ο ακατάλληλος κοινωνικός περίγυρος του υπενθυμίζουν την επαναληπτικότητα της ζωής που έχει επιλέξει.
Ταινία που ανέδειξε τον Ewan MacGregor, περιγράφει με ξεχωριστό τρόπο τις περιπέτειες των νεαρών πρωταγωνιστών της με τα ναρκωτικά, δίνοντας το έντονο στίγμα της για μια αποπροσανατολισμένη κοινωνία. Βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Irvine Welsh, γραμμένο με την αδυσώπητη ακριβολογία του Junkie (του William Burroughs), με την αγωνιώδη διερευνητικότητα του Cains Book (του Alexander Trocchi), με το απεγνωσμένο χιούμορ ενός κλασικού νουάρ, με τον εκφραστικό δυναμισμό του Lowry και του Nabokov. Οι ψηφίδες και τα θραύσματα της καθημερινής ζωής μιας παρέας νεαρών, στην αδιάκοπη μετακίνησή τους από το παγωμένο περιθώριο στο εύφλεκτο κέντρο των σύγχρονων πόλεων, η σκληρότητα, η καταβύθιση στα ναρκωτικά, η ανεργία, η παράνοια, η αίσθηση της ματαίωσης, τα πτώματα όλων των ευοίωνων προοπτικών, τα ξεσπάσματα της απρόβλεπτης βίας αλλά και ενός λαβωμένου λυρισμού, συνθέτουν τη σκοτεινή μουσική αυτού του βιβλίου, μουσική επιθετική όσο το Punk, περίπλοκη και αυτοσχεδιαστική όσο η Jazz, δυναμικά μελαγχολική όσο τα Blues. Ο Welsh εξερευνά την κόλαση ενός κόσμου που έχασε το κέντρο, τον ρυθμό και τη συνοχή του, ιχνηλατεί τη ζούγκλα του μπετόν, του ατσαλιού και του κουρελιασμένου κοινωνικού ιστού, και μας συντρίβει με το υλικό της εξερεύνησής του.
Όλη η δεκαετία του 1990, συμπυκνωμένη, όλος ο εξτρεμιστικός ρομαντισμός της μέσα από ταινίες, μουσικές και βιβλία...
http://www.imdb.com/title/tt0117951/awards
Η Ταινία έχει προταθεί για Όσκαρ σεναρίου ενώ το βιβλίο ήταν στην προεπιλογή για το Book Prize του 1993 αλλα απορρίφτηκε επειδή ''προσέβαλλε τις ευαισθησίες 2 εκ των κριτών''